Category Archives: zorgconsument

Feitencheck: voldoende fysiotherapeutische zorg beschikbaar

By | contract, narrowcasting, Nza, Onderzoek en statistiek, zorgconsument, zorgmarkt | No Comments

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onderzocht of zorgverzekeraars met voldoende fysiotherapeuten, logopedisten en verloskundigen een contract sluiten. De feiten laten zien dat alle inwoners van Nederland – ook in de dunbevolkte gebieden – binnen een redelijke termijn en redelijke reistijd naar een zorgaanbieder kunnen gaan waar hun zorgverzekeraar een contract mee heeft. Veel fysiotherapeuten, logopedisten en […]

Read More

Een op de vijf Nederlanders bezuinigt op de zorgverzekering

By | basisverzekering, featured, narrowcasting, nivel, Onderzoek en statistiek, Politiek en regelgeving, premie, zorgconsument, zorgkosten, zorgmarkt | No Comments

Begin 2013 wisselde een op de tien Nederlanders van zorgverzekeraar. In 2012 en 2011 wisselde 8,4% respectievelijk 7,6%, terwijl dat in de jaren daarvoor nog rond de 5% schommelde. Vooral onder jongeren steeg dit jaar het aantal overstappers sterk. De prijs blijkt de belangrijkste reden om over te stappen. Twintig procent bezuinigt op de zorgverzekering. […]

Read More

Trosradar versus het KNGF over de aanvullende zorgverzekering

By | KNGF, narrowcasting, Politiek en regelgeving, zorgconsument, zorginkoop, zorgmarkt, zorgverzekeraar | No Comments

Volgens Trosradar heeft 88% van de Nederlanders een aanvullende zorgverzekering, maar gebruiken deze helemaal niet. Zij zouden daarom kunnen besparen door deze aanvullende dekking op te zeggen. Ook mensen die de verzekering (deels) gebruiken, kunnen geld besparen door de premie opzij te zetten en zelf de kosten van bijvoorbeeld de fysiotherapie te vergoeden. Behalve het […]

Read More

Patiënten minder positief over afhandeling klachten dan artsen

By | klachten, KNMG, narrowcasting, nivel, onderzoek, Onderzoek en statistiek, zorgconsument, zorggebruik | No Comments

Zorggebruikers hebben weinig vertrouwen in de afhandeling van klachten over de zorg. Ze twijfelen eraan of hun klachten wel serieus worden genomen en onpartijdig worden behandeld. Artsen zien dit minder somber in. Zorggebruikers denken aanmerkelijk minder positief dan artsen over de afhandeling van klachten binnen de gezondheidszorg. 16% van de zorggebruikers heeft wel eens een […]

Read More